keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Joululomalukemiset


Tänään on ihan vihoviimeinen koulujuttu tämän syksyn osalta, ja sitten suuntaan kohti lapsuudenkotiani joulunviettoon. Eilen pakkailin joululomatavaroita, ja tietenkin myös lomalukemisiani. Sivupalkin kyselyyn joulukirjasta osallistui monta, ja eniten ääniä sai Charlotte Brontën Kotiopettajattaren romaani. Se on siis "virallinen joulukirjani". Yllä olevassa pinossa näkyy myös muut kirjat, jotka ajattelin loman aikan lukea. Jotkut ehkä jää lukematta, jos joululahjoista ilmestyy kiinnostavampia kirjoja...

Nyt siis vielä viimeisen kerran yliopistolle tämän vuoden puolella, ja sitten nokka kohti joulunviettoa.          
I-h-a-n-a-a!!!

Mahtavaa viikon jatkoa sinulle ♥.

tiistai 17. joulukuuta 2013

Kuukauden klassikko: Kuin surmaisi satakielen / Harper Lee


Kuin surmaisi satakielen / Harper Lee

Gummerus-pokkari, 2009. 411 sivua.
Alkuteos: To Kill a Mockingbird, 1960.
Suomentanut: Maija Westerlund
Kannen suunnittelu: Jenni Noponen 
Mistä minulle? oma ostos

Harper Leen klassikkoteos Kuin surmaisi satakielen on jo kauan ollut lukulistallani. Nyt päätin tarttua siihen, osana klassikkohaastetta jonka tarkoituksena on lukea ainakin yksi klassikkokirja kuukaudessa. Tämän kanssa meni opiskelukiireiden vuoksi pari kuukautta, mutta eipä se haittaa ;).

Kahdeksanvuotias Scout kasvaa isänsä ja veljensä kanssa 1930-luvun Alabamassa, Maycombin pikkukaupungissa. Scoutin iloinen arki on täynnä jännittäviä leikkejä ja seikkailuja vanhemman veljen ja serkkupojan kanssa. Scout tutustuu elämään pienin askelin läheisten auttaessa, ja hän on autuaan tietämätön kaupungin pinnan alla kytevästä vihasta ja epäreiluudesta. Kun Scoutin asianajaja-isä ryhtyy oikeudenkäynnissä puolustamaan mustaa, valkoisen tytön raiskauksesta syytettyä miestä, maailman ja elämän, kotikaupungin ristiriidat tulevat selväksi myös nuorelle Scoutille. Ennakkoluulot ovat hurjia, ja oikeuden jakaminen jatkuu myös oikeussalin ulkopuolella. Scout ja hänen veljensä joutuvat myös kasvokkain julmuuden kanssa, ja heillä on edessään kasvamisen aika.

Kuin surmaisi satakielen on tarinaltaan rankka ja raivostuttava. Epäreilusta ihmisten kohtelusta on aina vaikea lukea, enkä voi käsittää että Harper Leen kuvailema maailma on arkipäivää monen ajatusmaailmassa vielä tänäänkin. Mutta tuon kurjan, epäreilun tarinan alla on kuitenkin hieno ja kauniskin tarina kasvamisesta, todellisuuden ymmärtämisestä ja nuoren tytön ajatuksista. Kirja on minusta uskottavasti kirjoitettu nuoren lapsen näkökulmasta. Scout oli persoonana kiehtova, pidin hänen poikamaisuudestaan ja siitä, miten hän maailmaa katseli - lapsen silmin.

Pientä miinusta annan kirjalle siitä, että itse 'tapahtumat' alkoivat varsin myöhään. Kirja oli melkein puolivälissä ennen kuin oikeudenkäyntiä koskevat asiat edes alkoivat, ja siihen saakka olin paikoin hieman jo tylsistynyt lukemaan Scoutin ja hänen veljensä seikkailuista, leikeistä ja arjesta. Kirjan takakannen perusteella osasin odottaa oikeudenkäyntijuttua, ja ihmettelin kun se alkoi niin myöhään. Mutta kun asiaan päästiin kirjaankin tuli ihan erilainen imu. Kääntelin sivuja innoissani ja kirjan tarinaan uppoutuneena, vaikka aihe ja ihmiskohtalot olivatkin kurjia, surullisia ja epäoikeudenmukaisia.

Kuin surmaisi satakielen on (paitsi nimeltään myös) tarinaltaan kaunis ja viisas. Scoutin kasvutarina on kaunis, mutta tapahtumat kasvun takana ei niinkään. Mutta sellaistahan se on, elämä. Ei aina niin ruusuista ja reilua, vaikka sitä kaikkea kaikille toivoisikin. Kuin surmaisi satakielen oli ehdottomasti hieno lukukokemus, mieleenpainuva, ajatuksia herättävä ja vielä tänäänkin supertärkeä kirja. Voin vain kuvitella, kuinka tärkeä kirja oli ilmestyessään, vuonna 1960. Lukekaa, lukekaa!



perjantai 13. joulukuuta 2013

Kevätuutuudet 2014

Olisi taas aika listata tulevan kevään uutuuskirjoja. Sopivasti kun tämän syksyn uutuuksista on vielä iso kasa lukematta opiskelukiireiden vuoksi, kuten myös viime kevään ja varmaan sitä edellisen syksynkin... No, kuitenkin. Tässä listattuna ne kirjat, joita minä odotan keväältä 2014 kaikista eniten. Ihan überodotetuimmat on merkattu sydämellä.



Gummerus
Kytömäki: Kultarinta
Lundberg: Kuninkaan Anna
Bulawayo: Me tarvitaan uudet nimet 
Gavalda: Lempi ei ole leikin asia
McLain: Nuoruutemme Pariisi

Otava 
♥Pulkkinen: Iiris Lempivaaran levoton ja painava sydän
Farah: Aavikon tyttäret
Hiidensalo: Karhunpesä
♥Hustvedt: Säihkyvä maailma
Selasi: Ghana ikuisesti

WSOY
Kaukonen: Kohina
Nevanlinna: Heta
Lähteenmäki: Ikkunat yöhön
Delacourt: Katseenvangitsijat
Kinsella: Hääyöaie
♥Delijani: Jakrandapuun lapset
Mathis: Huonetta ja sukua



 Tammi
Munro: Kallis elämä
♥Lahiri: Tulvaniitty
Morrison: Koti
Baker: Longbournin talossa
Barreau: Pieni elokuvateatteri Pariisissa
Phillips: Murhenäytelmä

Schildts & Söderströms
Rahikainen: Edith
♥Anyuru: Myrsky nousee paratiisista
Atkinson: Elämä elämältä

Like 
Diaz: Vieraissakävijän opas rakkauteen



Minerva
Martel: Beatrice ja Vergilius

Bazar 
Hislop: Menneisyys jota hengität
Halverson: Äidinrakkaus
Falcones: Paljasjalkainen kuningatar
♥Boyne: Leijuva poika

Siltala
♥Catton: Valontuojat

Atena
Lipasti: Halkaisukirvesmies



Siinäpä ne, löytyykö sinulta samoja odotettuja kirjoja? ;)

Oikein ihanaa kolmatta adventtiviikonloppua kaikille! Minä pänttään syyslukukauden viimeiseen tenttiin vielä tämän viikonlopun ajan, ja ensi viikolla koittaa pitkään odotettu joululoma (ja korkeat pinot kaunokirjoja)!

(kuvat omia viimejouluisia)

torstai 12. joulukuuta 2013

Kirjabloggaajien joulukalenteri 12.12.2013

Jouluaskartelua pokkarikirjasta:

Tervetuloa Kirjabloggaajien joulukalenterin 12 luukun pariin! Tässä luukussa esittelen erään kirja-aiheisen askartelun. Tämä voi herättää eriäviä mielipiteitä ja ajatuksia monessa kirjarakastajassa, sillä tähän projektiin kuuluu kirjan tuhoaminen! Tiedän, että kaikkien mielestä ei ole okei leikata ja tuhota kirjoja ;). Minulla ei ikinä tulisi mieleen leikkailla tai askarrella kovakantisista kirjoistani, mutta pokkarit ovat minulle ihan ok askartelukohteita. Tässä askarteluprojektissa olen käyttänyt kirpparilta alle eurolla hankkimaani ruotsinkielistä pokkariversiota Jane Austenin kirjasta Järki ja tunteet. Pokkari oli hyväkuntoinen, mutta kiikutettuani sen kotiin tajusin että minulla on kirja suomenkielisenä ja kovakantisena hyllyssä jo ennestään (tämä ehkä kertoo sen, että kirjoja on kertynyt hyllyihin jo vähän liikaa...;). 

Pidemmittä puheitta, tässä ohje siihen, miten ylimääräisen pokkarin voi käyttää uudelleen ja nauttia siitä joulukuusen muodossa!



Vaihe 1: Valitse sopiva pokkari ja irrota kannet varovasti. Älä kuitenkaan revi sivuja irti, selän kiinnitys on tarpeellinen jotta kuusi pysyy kasassa!


Vaihe 2a: Katso kirjan sivunumeroita ja leikkaa veitsellä 120-150 sivun mittainen osa.


(Vaihe 2): Juuri leikkaamastasi osasta tulee siis kokonaisuudessaan kuusikoristeesi!


Vaihe 3: Aloita ensimmäiseltä sivulta, pidä kirjan selkä sinusta katsottuna vasemmalla. Taita ensimmäisen sivun oikea yläkulma 90 asteen kulmassa kiinni kirjan selkään kuvan osoittamalla tavalla.


Vaihe 4a: Pidä juuri taittamasi kulma yhä taitettuna, mutta taita samasta sivusta ja kulmasta uudelleen, lähes koko sivun mitalta sivu kiinni kirjan selkään (samalla tavalla kuin paperilennokkia taittaessa).



Vaihe 4b: Tältä näyttää siis valmiiksi taitettu sivu, ensiksi taitettu kolmio on tämän toisen alla yhä taitettuna.



Vaihe 5a: Kun käännät taitetun sivun, huomaat pienen kolmion joka roikkuu sivun yli alareunasta. Taita kolmio ylös...


Vaihe 5b: ...ja käännä se sivun alle, taitetun ison kolmion ja sivun väliin.


Vaihe 6: Taittele kaikki sivut samaan tapaan (vaiheet 3-5b). Tässä kuvassa noin kolmasosa kirjan sivuista taiteltuna kolmioiksi. 


Kun sivut vähenevät ja lähestyt loppua, tulee vaikeammaksi saada kolmion kärjet ylhäältä ihan kiinni selkään. Pyri kuitenkin saamaan ne tiukasti kiinni, muuten kuusenlatva lässähtää.


Vaihe 7: Tältä näyttää jo melkein valmis kuusi. Kaikki sivut siis taitettu samalla tavalla. 


Vaihe 8: Avaa taiteltu kirja, se muotoutuu automaattisesti kuuseksi!


Vaihe 9: Koristele paperikuusesi haluamallasi tavalla. Minä laitoin hieman kimalleliimaa, ja latvaan hopeatähden. Paljetit ja pienet koristehileet sopivat varmasti myös hienosti. 


Valmis kuusi! Aika hieno, eikö vain? ;)


Kirjabloggaajien joulukalenteri jatkuu joulupäivään saakka. Eilen luukku avautui Kulttuuripohdintoja-blogissa, ja huominen luukku avautuu Lurun luvut -blogissa.

Oikein ihanaa joulunodotusta kaikille! Viikonloppuna viimeistään palataan kirjajuttujen ääreen! :)

perjantai 6. joulukuuta 2013

Galtbystä länteen / Leena Parkkinen


Galtbystä länteen / Leena Parkkinen

Teos, 2013. 339 sivua.
Kannen suunnittelu: Jussi Karjalainen
Mistä minulle? kirjastosta varaamalla


Suomen itsenäisyyspäivän myöhäisiltaa on hyvä juhlistaa suomalaisella kirjallisuudella! Luin vähän aikaa sitten Leena Parkkisen romaanin Galtbystä länteen. Ihastuin aikoinaan kovasti Parkkisen esikoiseen Sinun jälkeesi, Max, joten odotin tämän uudenkin romaanin lukemista todella innoissani. Esikoiseen verrattuna tämä toinen romaani oli varsin erilainen, mutta sehän ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö tämäkin voinut olla hyvä kirja!

Karen on koko lapsuutensa nähnyt isoveljensä Sebastianin maailman ihanimpana ihmisenä. Vuonna 1947, Karenin ollessa tanssiaisiin menossa oleva nuori nainen, hän tuntee uuden elämän alkaneen. Sebastian on palannut sodasta ja opiskeluijensa parista Turusta. Sinä iltana Karenin elämä kyllä muuttuu, mutta ei tavalla, jota Karen on odottanut. Karenin kotisaaren, Fetknoppenin, rantaan ajelehtii nuoren tytön ruumis. Karen tunsi tytön, ja niin teki Sebastiankin. Koko saari tietää syyllisen tytön surmaan, sen on oltava Sebastian. Vain Karen on varma, että hänen veljensä on syytön. Kuusikymmentä vuotta myöhemmin Karen päättää palata lapsuuden kotimaisemiinsa Fetknoppenille ja selvittää oikean murhaajan.

Galtybystä länteen -romaanin rakenne on kiinnostava. Välillä seurataan Karenin lapsuutta ja nuoruutta, ja välillä palataan nykyaikaan, vanhentuneeseen Kareniin ja hänen paluuseensa lapsuusmaisemiin selvittämään murhaajaa menneisyydestä. Pidin osittain tästä ratkaisusta, koska se toi tarinaan vaihtelua, mutta toisaalta pidin paljon enemmän menneisyyteen sijoittuneista osista. Nykypäivään sijoittuvassa osassa oli minusta ehkä turhankin paljon tapahtumia ja osat erottuivat toisistaan selkeästi myös tunnelmassa. Karenin mukaan huoltoasemalta (varsin epäuskottavien tapahtumien jälkeen) tarttuva Azar-tyttö ja hänen tarinansa oli mielenkiintoinen, mutta koin että sitä ei olisi välttämättä tarvinnut lisätä enää Karenin tarinaan. Karenin elämä ja kokemukset, murhan selvittely ja lapsuuden ja nuoruuden tapahtumat Fetknoppenilla, olisivat riittäneet mainiosti ja Fetknoppenin rauhallisempi tunnelma olisi voinut jatkua läpi koko kirjan.

Parkkisen kieli on sujuvaa ja hienoa, tarina soljuu eteenpäin vaivattomasti.  Fetknoppen vaikuttaa hurmaavalta saarelta, sen hieman erikoiset ja erilaiset asukkaat on kuvailtu huolella. Hieman arvoitukseksi jäävä melankolinen Sebastian oli suosikkihenkilöni, hänestä huokui kiinnostava salaperäisyys ja hänen kohtalonsa oli traaginen. Myös Karen oli henkilönä kiinnostava, ja tarinan päähenkilönä lukijaa lähelle tuleva. Hienoa oli myös Karenin ja Sebastianin suhde, ja tapa millä se oli kuvailtu. Vanhan Karenin ajatukset ajan kulusta, vanhenemisesta ja elämästä yleensä oli mieleenpainuvia ja ajatuksia herättäviä.

Kirjan loppu ei ehkä ollut ihan täydellisesti myöskään minun mieleeni, vaan tuntui hieman epäuskottavalta ja hätäiseltä. Mutta kokonaisuutena Galtbystä länteen oli silti kiinnostava romaani, johon Parkkinen on saanut mahdutettua paljon erilaisia aiheita. On teiniraskautta, maahanmuuttajuutta, kiinnostavia ihmissuhteita, murhaa ja pienen saaren yhteisöllisyyttä. Galtbystä länteen oli varsin mieleenpainuva ja hieno lukukokemus, vaikka ei ehkä kuitenkaan ihan upean Sinun jälkeesi, Maxin veroinen.

tiistai 3. joulukuuta 2013

Sininen linna / L.M. Montgomery


Sininen linna / L.M. Montgomery

Karisto, 1969. 280 sivua.
Alkuteos: The Blue Castle, 1926.
Suomentanut: A.J. Salonen
Kannen suunnittelu: Matti Kota
Mistä minulle? kirjastosta lainaamalla

Kuukauden lukupiirikirjanamme oli L.M. Montgomeryn Sininen linna. Minä olen lukenut Montgomeryn Anna-kirjoja joskus nuorempana, mutta Sininen linna on jäänyt lukematta. Innolla siis tartuin tähän romaaniin!

Valancy Stirling on 29-vuotias naimaton nainen. Hän asuu äitinsä kanssa suuressa talossa ja päivät täyttyvät kirjojen lukemisesta, oman Sinisen linnansa haaveilusta ja muista pienistä askareista. Valancy ei nauti elämästään, jokainen päivä on tasaisen harmaa ja tylsä. Hänellä ei ole miestä, ja hän saa jatkuvasti kuulla piikittelyä naimattomuudestaan sukulaisiltaan. Kun Valancy saa lääkäriltä kirjeen, jossa tämä kertoo naisen sairastavan vakavaa sydänsairautta ja elävänsä korkeintaan vuoden verran, Valancy päättää ottaa elämänsä ohjat vihdoin omiin käsiinsä. Hän löytääkin lopulta oman Sinisen linnansa, mutta mikä paikka se oikein on?

Juttelimme lukupiirityttöjen kanssa kirjan luokittelusta. Minun kotikaupunkini kirjastossa tämä löytyi aikuistenosastolta, kun taas muualla tämä luokitellaan tyttökirjaksi. Tapahtumien osalta tämä taitaa asettua jonnekin tyttökirjan ja aikuistenkirjan välimaastoon?

Osittain Sininen linna oli mukaansatempaava, etenkin puolivälin jälkeen. Toisaalta taas kirjan alkupuoli oli vähemmän kiinnostava ja tapahtumia oli varsin vähän, huomasin alussa tylsistyväni kirjan parissa. Loppuosa oli kiinnostavampi, mutta kirjan uskottavuutta vähensi hieman loppuun ängetyt tapahtumat ja paljastukset joita oli varsin paljon. Valancy henkilönä herätti myös kaksijakoisia tunteita. Toisaalta tunsin empatiaa häntä kohtaan. Hänen sukulaisensa eivät vaikuttaneet kovinkaan sympaattisilta, ja Valancyn elämä ei ollut onnellista, nyt eikä lapsuudessa. Mutta toisaalta taas koin myös ärtymystä. Valancy oli 29-vuotias nainen, mutta hänen käyttäytymisensä ja ajatuksena oli paikoin todella lapsellista ja naiivia. Toisaalta hänen elämänsä oli ollut kovin suppeata, ympärillä oli vain hankalat sukulaiset eikä kovinkaan paljon muita ihmisiä, tai muuta toimintaa.

Pidin tarinan sanomasta ja sen nostattamista ajatuksista ja mietteistä, vaikka koko tarina ei aivan jaksanutkaan pitää minua otteessaan. Alkutahmeuden jälkeen tarina oli kuitenkin nopealukuinen. Kieli oli kohtalaisen sujuvaa, vaikka vanhasta suomennoksesta johtuen (?) löysinkin paljon kirjoitus- ja kielivirheitä.

Kokonaisuutena Sininen linna oli ihan kiva tarina, mutta odotin kyllä hieman enemmän. Alku oli todella tylsä mutta loppuosa (onneksi) hieman parempi. Kyllä tämä lukemisen arvoinen oli, mutta luulen että olen kokenut parhaat Montgomery-hetkeni silloin teini-ikäisenä kun viihdyin Anna-kirjojen parissa.

★+

sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Lapset auringon alla / Miki Liukkonen


Lapset auringon alla / Miki Liukkonen

WSOY, 2013. 445 sivua.
Kannen kuvat: Jussi Karjalainen & Aki-Pekka Sinikoski
Mistä minulle? kustantajalta pyydetty arvostelukpl 

Miki Liukkonen on aiemmin julkaisuut kaksi runokokoelmaa. Lapset auringon alla on nuoren kirjailijan esikoisromaani. Lehtihaastattelussa Liukkonen kertoi, että aikoo voittaa Finlandiapalkinnon romaanillaan. Itsevarman kirjailijan sanat luettuani olin jo lukenut miehen romaania muutaman sivun verran, ja huomasin lehtijutun jälkeen suhtautuvani kirjaan varauksella. Joko se olisi todella hyvä, tai sitten se ei olisi minun juttuni ollenkaan. F-ehdokkaaksi Liukkosen romaani ei yltänyt, mutta minä huomasin, että oma suhtautumiseni kirjaan ei lopulta ollut niin mustavalkoinen kuin olin aluksi luullut.

Kirjan ensimmäisessä osassa tutustutaan Jonas Aueriin, 42-vuotiaaseen mieheen joka elää unelmaa. Hän on perinyt rikkaan isänsä ja asuu suuressa talossa Fiskarsissa. Hänen päivänsä täyttyvät nautinnosta ja taiteellisista projekteista, kuten huoltoasemien sisustuksen analysoimisesta. Eräänä viikonloppuna Jonas osallistuu Turussa järjestettävään Keltaisen värin seminaariin. Seminaarissa hän tapaa Jouko Viidan, joka kutsuu Jonaksen luokseen Italiaan. Jonaksen elämä muuttuu, kun hän Italiassa tapaa elämänsä rakkauden.

Kirjan toisessa osassa pääosassa on Jonaksen poika, Henri Guardueci-Auer. Hän on taitava kitaransoittaja, elää tulevaisuudessa äitinsä kanssa. Isäänsä Henri ei ole koskaan tavannut, mutta isän elämäntyö on Henrille läsnä jatkuvasti. Henrin soitonopettaja lennättää nuoren pojan Los Angelesiin, jossa hän tutustuu salaperäisen lahkon toimintaan. Keitä uuszeniläiset ovat, mikä heidän toimintansa perusta on ja mitä he oikein haluavat?

Lapset auringon alla on aiheiltaan erilainen kirja, kuin mitä minä yleensä luen. Pidän eniten realistisista romaaneista, kun taas Liukkonen vie lukijansa keksittyjen aiheiden pariin ja tulevaisuuteen. Mutta minä pidin tästä kirjasta kuitenkin yllättävän paljon. Etenkin kirjan ensimmäinen osa oli mukaansatempaava, vaikka siinäkin muutamia outouksia oli. Jonas Auer eli isänsä perintörahoilla, ei tehnyt elämällään oikein mitään ja osallistui ihmeelliseen Keltaisen värin seminaariin. Kuka jaksaa osallistua tai järjestää seminaaria, joka kertoo yhdestä väristä? Jonas Auerin harrastus oli Shell-huoltoasemien sisustuksen analysoiminen. Analyysinsä hän kirjoitti vihkoon, ja tästä kirjasesta tulikin myöhemmin tärkeä. Kirjassa oli tällaisia tarinalle keskeisiä asioita, jotka olivat tällaiselle realistille kuin minä, hieman outoja.

En kuitenkaan antanut outouksien vaivata ihan liikaa, sillä kirjassa oli paljon hyvääkin. Jonas Auerin ihmeellisen elämän seuraaminen oli vetävää, ja kun tapahtumat siirtyivät Italiaan sai kirjakin ihan uusia ulottuvuuksia ja uusia, kiinnostavia henkilöitä. Kirjan toinen osa, Henrin osa, ei onnistunut imaisemaan minua mukaansa ihan yhtä hyvin kuin aiempi osa. Tämä toinen osa sijoittui tulevaisuuteen, johonkin vuoden 2020 paikkeille. Osassa oli sen verran enemmän ihmeellisyyksiä, että en oikein saanut siitä otetta. Keksitty (?) uuszeniläisten lahko oli keskeisessä osassa, enkä oikein saanut tämän lahkon ideasta ja ajatuksesta hyvää kuvaa. Kiinnostavan erilainen aihe oli, kuitenkin.

Liukkosen kieli on sujuvaa ja tarina tosiaan aika mukaansatempaava ja vetävä. Henkilöitä oli sopiva määrä, kiinnostavia, outojakin persoonia jotka toivat kirjalle lisää kiinnostavuutta. Jotenkin kirja jätti minut kuitenkin kylmäksi, ihmiset olivat kiinnostavia, mutta eivät erityisen lämpimiä tai sympaattisia. Lapset auringon alla oli erilaisuudessaan kuitenkin kiinnostava lukukokemus, ja jään mielenkiinnolla odottamaan, mitä Liukkonen seuraavaksi keksii.

★+