torstai 5. tammikuuta 2012

Kunpa joku odottaisi minua jossakin / Anna Gavalda

Kunpa joku odottaisi minua jossakin / Anna Gavalda

Gummerus, 2009. 200 sivua.
Alkuteos: Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part, 1999.
Suomentaja: Titia Schuurman
Kannen suunnittelu: Laura Noponen
Mistä minulle? Löytö alennuskirjakaupasta


Kun haluan hyvän välipalakirjan luen Anna Gavaldan pienoisromaaneja tai novellikokoelmia. Kun juuri sain luettua novellikokoelman Kunpa joku odottaisi minua jossakin olenkin lukenut kaikki Gavaldan suomennetut kirjat. Suosikkini on edelleen Kimpassa-romaani vaikka pidin kovasti myös Karkumatkasta. Lohduttajasta en muista juuri mitään, ja se oli kyllä suuri pettymys minulle. Nyt kuitenkin muutama sananen näistä novelleista!

Kunpa joku odottaisi minua jossakin (ihana nimi muuten!) koostuu kahdestatoista novellista. Gavalda kirjoittaa tavallisista ihmisistä, tavallisesta elämästä, rakkaudesta, sen kaipuusta, olemassaolosta. Gavaldan lyhyet tarinat ovat viehättäviä ja osuvia. Niihin on helpo uppoutua ja henkilöitä on helppo ymmärtää koska tarinat ovat todentuntuisia, elävästä elämästä.

Gavalda kirjoittaa raskaana olevasta naisesta, toiseen naiseen rakastuneesta miehestä, eläinlääkäristä joka kostaa raiskaajilleen, miehestä, joka aiheuttaa tietämättään vakavan onnettomuuden. Kirjan viimeinen novelli, Jälkinäytös, on kertakaikkisen loistava, hauska, tragikoominen kuvaus kirjailijan omasta elämästä (tai näin oletan), kustannussopimuksesta ja "kannustavasta" perheestä. Novelleista oma suosikkini oli Jälkinäytöksen lisäksi myös Katguttia jossa eläinlääkärinä työskentelevä nainen kostaa kolmelle hänet raiskanneelle miehelle oikein kunnolla. Minusta novelli on hirveän kauhea, mutta samalla opettavainen ja osuva.

Gavaldan vahvuuksia on minusta kirjan aiheet. Kun kirjoittaa elävästä elämästä, tavallisista ihmisistä ja kohtaloista, menee harvoin pieleen. Minä nautin siis Gavaldan novellien lukemisesta ja harmittelenkin hieman, että olen nyt kertaalleen lukenut kaikki hänen suomennoksensa (nuortenkirja 35 kiloa toivoa on vielä toki lukematta..). Uusia kirjoja odotellessa;)


★★★★


Ps! Tammikuun alun kova lukuvauhtini johtuu flunssasta joka on saanut minut sohvapotilaaksi. Enpä jaksa tehdä muuta kuin lukea ja roikkua tietokoneella blogien seurassa;) Ensi viikolla koittaa paluu arkeen ja opiskeluje pariin, joten lukeminenkin hieman vähenee.

8 kommenttia:

  1. Tämä on minun suosikki-Gavaldani, vaikka Kimpassa on kyllä yksinkertaisesti ihana ja Viiniä keittiössä muistaakseni todella kaunis.

    Nämä ovat kyllä osuvia ja juuri sopivan pituisia vaikka bussissa luettaviksi. Olen samaa mieltä kanssasi kirjan aiheista.

    VastaaPoista
  2. Luin tämän lukioiässä ja tykkäsin tavattomasti (luin jopa ranskaksi jälkeenpäin), ensimmäisessä suomenkielisessä painoksessa oli tavattoman kaunis kansi, jossa oli muistaakseni kahvikuppi, jonka maitovaahtoon muodostui sydänkuvio.

    Gavaldan romaaneista en ole jaksanut innostua.

    VastaaPoista
  3. Olen lukenut tämän, mutta täytyy sanoa, etten muista juuri mitään, oli vähän väkisin lukemista.Nimestä pidin/pidän minäkin. Jotenkin Gavalda on kummallinen kirjailija, pidin ihan älyttömästi Kimpassa-kirjasta, mutta mikään muu ei ole iskenyt millään lailla, joitakin olen jättänyt tylysti kesken.

    VastaaPoista
  4. Minä olen lukenut Gavaldalta vain Karkumatkan, ja mielestäni se oli ihan kohtuullisen hyvä. Kimpassa odottelee hyllyssä, kiitos Annin. Olenkin huomannut, että aika tahtia olet kirjoja lukenut :)

    VastaaPoista
  5. Tämä oli ensimmäinen Gavalda, jonka luin, ja ihastuin kovasti. Kimpassa-romaanistakin pidin, eikä Viiniä keittiössäkään huono ollut vaikka se ehkä vähän välillä junnasikin. Pitäisikin lukea näitä novelleja uudelleen!

    VastaaPoista
  6. Linnea, Viiniä keittiössä oli minusta tunnelmaltaan tosi kaunis ja Kimpassa vaan kerrassaan hurmaava:)

    Maria, tämän painoksen kansi ei ehkä ole suosikkini, tuo kuvailemasi kuulostaa paljon hienommalta!:)

    jaana, minä ihastuin Kimpassa-kirjaan ja odotin tosi paljon myös Lohduttajalta mutta se oli tosi suuri pettymys, ihan kökkö kirja. Gavaldan novellit ja pienoisromaanit ovat taas iskeneet minuun:)

    Tuulia, odotankin jo, että luet Kimpassa! Ja joo, tämä flunssa vaan ei tunnu hellittävän, edelleen tänään ihan kökkö olo joten lukeminen jatkuu vielä pari päivää:D

    Luru, näitä novelleja voi varmasti lukea uudelleen ja uudelleen. Minä säästän tämän pikkukirjan ja luen aina silloin tällöin näitä uudestaan:)

    VastaaPoista
  7. Tällä kirjalla on kyllä mahdottoman kaunis nimi ja tuossa sinun painoksessasi on minun silmääni hivelevä kansikin. Hieno paketti siis! Ja muistaakseni pidin tästä lukukokemuksenakin, vaikka siitä on jo aaaaaikaaaaa... Eikö tässä ole se novelli moottoritietä ajavasta miehestä..? Se on hieno. Tarkkasilmäisiä ja kauniita novelleja. Muista Gavaldan teoksista en ole ollut yhtä tykästynyt, mutta tämä lämmittää edelleen ja voisin hankkia omaankin hyllyyni sen kauneuden vuoksi ;)

    Paranemisia!

    VastaaPoista
  8. Suketus, tässä on juuri tuo moottoritietä ajava mies;) Se olikin yksi suosikkini näistä novelleista. Tämä kirja on kiva olla hyllyssä, jotta näihin pieniin herkkupaloihin voi palata uudestaan ja uudestaan. Ja kiitos paranemistoivotuksista, olo on jo parempi!:)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.