lauantai 31. joulukuuta 2011

Vuoden 2011 parhaat kirjat

Luin vuoden 2011 aikana 110 kirjaa ja kuuntelin yhden äänikirjan. Tässä alla vuoden parhaat lukukokemukseni. 

5 parasta lukemaani ulkomaista kirjaa vuonna 2011

1. Näkymätön silta / Julie Orringer
2. Geishan muistelmat / Arthur Golden
3. Tuhma tyttö / Mario Vargas Llosa
4. Kartanpiirtäjä / Kamila Shamsie
5. Ylpeys ja ennakkoluulo / Jane Austen




5 parasta lukemaani kotimaista kirjaa vuonna 2011

1. Kirjeitä kiven alle / Marja Leena Virtanen
2. Emma ja Uno -Rakkautta tottakai / Märta Tikkanen
3. Harjukaupungin salakäytävät / Pasi Ilmari Jääskeläinen
4. Paluu / Turkka Hautala
5. Missä kuljimme kerran / Kjell Westö

Koskettavin kirja: Adoptiomatka / Anna Pihlajaniemi

Paras faktapohjainen kirja: Pidä isää kädestä / Elisabeth Cleve

Paras kirjaan pohjautuva elokuva: Geishan muistelmat

Paras kirjailijalöytö: Kjell Westö ja Turkka Hautala ja kuten viime vuonna, kovat kotimaiset mieskirjailijat!

Hurmaavin kirja: Pessi ja Illusia / Yrjö Kokko

Kaunein kirjan kansi lukemistani kirjoista: Kartanpiirtäjä / Kamila Shamsie



Paras "kirjatapahtuma": Kirjamessut ja muut senkaltaiset tapahtumat ovat ihania, mutta paras kirjallinen juttu joka vuonna 2011 minulle tapahtui oli lukupiirin kasaaminen! Kaikista lukupiiritytöistä on tullut minulle tärkeitä, läheisiä ystäviä enkä olisi ikinä uskaltanut toivoa sellaista, kun noin vuosi sitten laitoin kysymyksen lukupiiristä tänne blogiin. Kiitos matoset ekasta lukupiirivuodesta♥

Paras lukupiirikirja: Ennen päivänlaskua ei voi / Johanna Sinisalo


Muita loistavia lukukokemuksia: Sinä päivänä / David Nicholls, Hevosvarkaat / Per Petterson, Valinta / Helmi Kekkonen, Metsäjätti / Miika Nousiainen, Vettä elefanteille / Sara Gruen, Haudankaivajan tytär / Joyce Carol Oates, Onnen tunti / Anna-Leena Härkönen , Leijat Helsingin yllä / Kjell Westö, Miehet jotka vihaavat naisia / Stieg Larsson,  Nora & Alicia / Cecilia Samartin, Häivähdys purppuraa / Alica Walker, Vieras kartanossa / Sarah Waters.


Loistava kirja- ja blogivuosi siis takanapäin. Kiitos tästä ihanasta vuodesta täällä blogissa! Minä hiljenen pariksi päiväksi ja jatketaan sitten ensi vuoden alussa ensi vuoden ensimmäisellä kirjalla ja Blogistanian Finlandian kanssa! Oikein hyvää ja onnellista uutta vuotta kaikille!♥

Ps! Kaikki vuoden luetut kirjat löytyy täältä.

10 kommenttia:

  1. Ihana Sanna kiitos itsellesi koko lukupiiri-kysymyksestä ja ensimmäisestä vuodesta <3 Teidän tyttösten ansiosta mullakin on nyt oma kirjablogi :)
    Repesin ääneen, kun julkistit meidän syvimmän mato-olemuksemme koko maailmalle :D

    Yksikään lukupiirikirja ei yltänyt listoillesi? :) Hei tästähän puuttuu vuoden 2011 paras lukupiirikirja! (:
    Mun on pakko sanoa Siilin eleganssi. Ihan paras.

    VastaaPoista
  2. Anni, hei, mä voisin kans lisätä tohon parhaan lukupiirikirjan! Oliskohan se Oma taivas mulla...tai Lauantai:) Ja ei kukaan tajua meidän matosjuttua:D

    VastaaPoista
  3. Mä en ainakaan osaa päättää parasta lukupiirikirjaa. Ehkä Ennen päivänlaskua ei voi, koska sen suhteen oltiin sentää ensimmäistä kertaa kunnolla eri mieltä. :D
    Kiitos sulle meidän lukupiiristä, ilman sua sitä ei olisi.

    VastaaPoista
  4. Kiitos Sanna-matoinen lukupiiristä, mun päiviä se on piristänyt aivan valtavasti. Eikä mulla todellakaan olisi kirjablogia ilman sitä. Eikä ihania mato-ystäviä ♥

    Mä äänestän parhaaksi lukupiirikirjaksi myös Siilin eleganssia!

    Harmillisen vähän olen lukenut muita listaamiasi kirjoja, esimerkiksi parhaiden ulkomaisten top 5:stä en VIELÄ mitään! Ensi vuonna ehkä, vaikka kaikki! Myöskin 100% varmuudella minua odottavat ensi vuonna Turkka Hautala ja Kjell Westö!

    Ihanaa uutta vuotta teille! Nähdään ensi vuonna!

    VastaaPoista
  5. Teillä on selvästi ihana lukupiiri. :)

    Sinulla oli kiva tapa listata suosikkisi. Minäkin löysin tänä vuonna Turkka Hautalan ja pidin kovasti Paluusta. Odotan jo innokkaasti ensi vuonna ilmestyvää Kansalliskirjaa. Samoin Pettersonin, Nichollsin, Kekkosen ja Watersin kirjat olivat tämän vuoden suosikkejani. Viime vuonna muuten ihastuin hurjasti Haudankaivajan tyttäreen sekä Harjukaupungin salakäytäviin.

    Onnellista uutta vuotta!

    VastaaPoista
  6. peikkoneito, mullakin oli hankala päättää;) Sinisalo oli hyvä ja Oma taivas myös tosi hyvä. Ja tietty se Lauantai:)

    Tuulia, odotan mielipiteitäsi sekä Hautalasta että Westöstä, uskon että tykkäät:)

    Katja, kiitos! Kiva, että meillä on noin paljon yhteisiä kirjasuosikkeja tänä vuonna. Pettersonilta haluan lukea toisen kirjan ihan tämän vuoden alussa ja Hautalan seuraavaa odotan jo innolla:)

    VastaaPoista
  7. Suosikeissasi on paljon kirjoja, joista minäkin olen pitänyt kovasti. Ja Kartanpiirtäjän kansi on tosiaan upea!

    Ihanaa, kun teillä on noin toimiva ja sympaattinen lukupiiri. :) Minäkin haaveilin usein sellaisesta, mutta nyt tuntuu, että tämän kirjablogiharrastuksen myötä sellaiselle ei ole niin suurta tarvetta enää. Vieläkin haaveilen neulomiskerhosta, vaikka olen tosi huono neuloja. :)

    Oikein hyvää alkanutta vuotta 2012 sinulle, Sanna!

    VastaaPoista
  8. Karoliina, samoin ihanaa uutta vuotta sinulle, Karoliina:) Minä tykkään blogien lisäksi myös tuosta lukupiiristä myös siksi, että saa pälättää kirjoista ihan kasvokkain. Neulomiskerhokin olisi kiva, mutta minäkin olen varsin surkea neuloja;D

    VastaaPoista
  9. Kivan listauksen olet tehnyt! Moni kirjoista on luettavien listallani. Ja teidän lukupiiri vaikuttaa ihanalta :)

    VastaaPoista
  10. Villasukka kirjahyllyssä, kiitos! Lukupiiri on tosiaan ihana;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.