maanantai 12. maaliskuuta 2012

Pohjan akka / Seija Vilén


Pohjan akka / Seija Vilén

Avain, 2012. 236 sivua.
Kannen suunnittelu: Satu Ketola
Mistä minulle? pyydetty arvostelukpl kustantajalta


Seija Vilénin uutuusromaani Pohjan akka on mielenkiintoinen sekoitus kansanrunoutta, maagista realismia ja huumoriakin. Kirjassa sekoittuu hoitokodin arki nykypäivänä ja Kalevalan myyttisyys.

Louhi viettää viimeisiä aikojaan hoivakodissa. Hänen muistoissaan pyörii niin Väinämöinen kuin Ilmarinenkin, ja kuvioissa pyörii mukana myös Louhen tytär. Louhen luona hoivakodissa käy muutamia vieraita, ja hoivakotitarinan ohella seurataan myös kirjailija Pentti Niemistä joka viimeistelee uutta romaaniaan. Toisaalla pakataan kaloja tehtaan liukuhihnan ääressä ja muistellaan niin ikään menneitä.

Juoniselitykseni kuulostaa varmaan oudolta, mutta Vilén liittää nämä tarinat taitavasti yhteen. Isossa osassa on Kalevalanaikainen myyttinen ympäristö ja Kalevalan tarinat ovat todella suuressa roolissa. Minä en valitettavasti tunne Kalevalaa sen tarkemmin, joten en tiedä kuinka samanlaisia tarinat olivat. Juuri tuon Kalevalan ison roolin vuoksi minusta tuntuu, että minulla meni osa tarinasta hieman ohi. Välillä pysähdyin ihmettelemään, ymmärsinkö tapahtumat oikein vai en. Parasta kirjassa oli minusta Louhen hoivakodissa muistelemat tarinat menneisyydestä. Myös kirjan loppua kohden, kun solmut alkoivat aueta ja tarinat liittyä toisiinsa, huomasin pitäväni kirjasta enemmän.

Vilén kirjoittaa kauniisti ja luo hienoja lauseita. Kieli ei kuitenkaan missään tapauksessa ole helppoa, ja kirjan lukemisessa kesti kauan. Tarinakin avautui aika hitaasti ja pikkuhiljaa, joten helppo tai nopealukuinen tämä kirja ei ollut ainakaan minulle. Minä pidän kirjoissa siitä, että henkilöt tulevat lukiessa lähelle ja voin sanoa tuntevani heidät. Tämän kirjan kohdalla en valitettavasti ihan tuntenut tätä. Henkilöt avautuivat tapahtumien ohella aika hitaasti, ja lopulta minusta tuntui, etten oikein tuntenut ketään. Lähimmäksi pääsi Louhi omilla tarinoillaan, ja hän tuli ikään kuin pala palalta lukijaa lähemmäksi.

Pidin kirjassa siitä, ettei tarinaa heti kirjoitettu auki, vaan lukija sai pieniä vinkkejä ja pieniä osia tarinasta avautui kerrallaan. Loppumauksi jäi kuitenkin hieman sekava olo, en oikein tiedä kuinka paljon lopulta ymmärsin tästä. Ei siis minun kirjani, mutta sopii varmasti paremmin enemmän Kalevalainnostuneille ja -tietoisille lukijoille:)


★★★-

Ps! Kirjan kansi on minusta todella kaunis ja kirjaan sopiva!

Myös Mari.A on lukenut tämän kirjan.

7 kommenttia:

  1. Pohjan akka odottaa jo hyllyssäni ja kiinnostaakin kovasti. Luin aikoinani yliopistossa folkloristiikkaa. ;) Vaikka omat intressini olivat kuitenkin enemmän nykykulttuurin kuin Kalevalan tutkimuksessa, kiinnostaa minua tässä juuri kalevalaisen taruston ja nykyajan yhteensovittaminen. Vielä ei kuitenkaan ole ollut tämän kirjan olo, joten odottelen vielä tovin ennen kuin alan tätä lukea.

    VastaaPoista
  2. Mulle Kalevala on tullut tutuksi, kun olen sitä yksinkertaistanut ja siis kertonut, mikä Kalevala on. Helpotti lukemista, sillä en tuntenut Vilénin teosta raskaaksi ja pääsin hyvin sisään.

    Kiinnostaa, mitä itseäni pidemmän linjan folkloristi-Katja sanoo kirjan luettuaan.

    VastaaPoista
  3. Mulle ei ole Kalevala ollenkaan tuttu, mutta tämä vaikuttaa kiinnostavalta. Louhi oli se jonkinmoinen pahis eikö? Jos lukisi ensin jonkun Koiramäen Kalevalan :D

    VastaaPoista
  4. Tämä on ehdottomasti lukulistalla, vaikka Vilénin ensimmäinen ei niin houkuttanut. Louhi-teema on niin kiehtova, että pakko lukeaa...

    Oli kuitenkin mukava saada tästä vähän nuivempi kuvaus, pitää sopivasti odotukset aisoissa. :-)

    VastaaPoista
  5. Katja, odotan ajatuksiasi tästä kirjasta, voi olla että tämä sopiikin sinulle varsin hyvin;)

    mari.A, minä en tosiaan tiedä Kalevalasta juuri mitään, pitäisi ehkä tarkemmin tuohon tutustua ja koin kirjan ehkä siksi hieman raskaaksi.

    Anni, no tota, mä en tiedä kuka Louhi oli Kalevalassa :D Ehkä muuten pitäisi lukea Koiramäen Kalevala tämän jälkeen, ehkä tajuaisin paremmin :)

    Booksy, mua taas itse asiassa kiinnostaa Vilénin eka kirja tätä enemmän, mutta en ole vielä sitä lukenut. Odottelen ajatuksiasi tästä!:)

    VastaaPoista
  6. Minullakin suurin tästä kirjasta noussut ajatus oli himo lukea Mangopuun alla. ;) Minä taisin pitää tuosta ymmärtämättömyydestä hiukan enemmän kuin sinä, mutta ika samoilla linjoilla ollaan (taas).

    VastaaPoista
  7. peikkoneito, minä haluan ehdottomasti lukea Mangopuun ihan pian:) Ja kiva jos ymmärsit tästä minua enemmän:D

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.