maanantai 1. huhtikuuta 2013

Kolme käskyä / Paula Havaste


Kolme käskyä / Paula Havaste

Gummerus, 2013. 374 sivua.
Kannen kuvat: Istockphoto
Mistä minulle? pyydetty arvostelukpl kustantajalta

Olen ihastunut kovastikin Paula Havasteen kahteen aiempaan kirjaan Kaksi rakkautta sekä Yhden toivon tie. Nämä kaksi ja nyt keväällä ilmestynyt Kolme käskyä muodostavat trilogian, joka kertoo Mäkisen perheen elämästä sotavuosien Suomessa. Kun aiemmissa kirjoissa päähenkilöinä on ollut perheenäiti ja vaimo Anna sekä tämän sisko Oili, uusimmassa osassa päähenkilönä on Raija, Annan ja hänen miehensä vanhin lapsi, ja sotavuodetkin ovat jo takanapäin. Kolme käskyä on edeltäjiensä tapaan mukaansatempaava ja hieno romaani.

Kotona on erinäisistä syistä painostava ilmapiiri, joten Raija on iloinen kun hän kuulee päässeensä koko kesäksi töihin Lappiin, perusteilla olevan kotiseutumuseon valmisteluhommiin. Pitkä junamatka, teltassa nukutut yöt ja alkeelliset olosuhteet ovat partiota harrastavalle Raijalle tuttua, joten hän nauttii kesästä ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Työkavereina hänellä on muutama miespuolinen opiskelukaveri, joiden kanssa Raija tulee useimmiten hyvin toimeen. Kesä muuttuu vielä mieleenpainuvammaksi ja kiinnostavammaksi, kun Raija tapaa Rainerin, salaperäisen lavatansseissa esiintyvän mustalaismiehen. Kaikki eivät Raijan ja Rainerin ystävyydestä kuitenkaan innostu, mutta Raija haluaa oppia tuntemaan miehen paremmin ja etenkin oppia tuntemaan tämän elämäntapaa.

Havaste on jälleen kerran onnistunut luomaan heti alusta saakka mukaansatempaavan tarinan. Minä uppouduin Raijan elämänkuvailuun heti kirjan ensisivuilta lähtien, ja halusin heti tietää kuinka Raijan kesä etenee. Luin Kolme käskyä parilta istumalta, ja muistan uppoutuneeni Havasteen trilogian kahteen aiempaan osaan ihan samalla tavalla. Mäkisen perheessä on jotain todella kiehtovaa, ja nämä kirjat on ihan kuin minulle tehtyjä. Raija oli päähenkilönä kiinnostava. Maanläheinen, sympaattinen ja rohkea nuori nainen, jolla oli kiinnostavia mielenkiinnonkohteita. Mystiikka, horoskoopit ja kansantiede on läsnä Raijan elämässä lähes päivittäin ja tuovat kiinnostavia yksityiskohtia kirjan etenemiseen.

Mäkisen perhe on kahdesta aiemmasta kirjasta entuudestaan minulle tuttu, ja pidinkin kovasti siitä, että heidän perhe-elämästään sai myös tässä kirjassa kuulla hieman enemmän. Havaste kirjoittaa jälleen helposti ymmärrettävää, sujuvaa ja kaunista kieltä. Pidin myös sivuhenkilöistä, joita oli sopiva määrä ja jotka olivat kiinnostavia persoonia. Lapin maisemat ja mustalaiskulttuuri toivat kirjaan vielä viimeisen silauksen, jotta minä viihdyin Kolmen käskyn parissa todella hyvin.

Kokonaisuutena Kolme käskyä oli juuri minun kirjani. Pidin tässä kaikesta ja vietin mukavia hetkiä Raijan elämää seuraten Lapin maisemissa. Harmi jos tämä jää viimeiseksi osaksi, olisin mielelläni lukenut Mäkisen naisten elämästä vielä muutaman kirjan verran!

13 kommenttia:

  1. Oi, viisi tähteä! Olen jotenkin aina ajatellut, että Havasteen kirjat ovat liian viihteellisiä minun makuuni, mutta ehkä minun kannattaisi kuitenkin kokeilla :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jostain syystä minä kestän pienoisen viihteellisyyden näissä kirjoissa hyvin. Suosittelen kyllä lukemaan jos näihin törmäät :).

      Poista
  2. Pitäisiköhän minunkin tutustua näihin. Moni on kovasti kehunut!
    Kirjojen kannet antavat vähän epäkutsuvan vaikutelman, vaikka kauniita ovatkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tykkään kansista, ja ne jotenkin sopivat kirjoihin. Suosittelen kyllä testaamaan :).

      Poista
  3. Pitäisiköhän kokeilla... Luen niin vähän kotimaista. Kaksi rakkautta näyttäisi olevan lähikirjastoni hyllyssä. Ja sitten olisi mistä jatkaa jos tykkään. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti suosittelen! Ja Kahdesta rakkaudesta on hyvä aloittaa :).

      Poista
  4. Blogissani on sinulle tunnustus. :)

    http://kirjakaapinavain.blogspot.fi/2013/04/liebster-award-tunnustus.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja ihanaa, että sinäkin pidit tästä teoksesta. :) Havaste luo trilogialleen tässä arvoisensa lopun.

      Poista
    2. Kiitos paljon!:)

      Mulla oli mennyt ihan ohi että sinäkin olit tämän jo lukenut. Mutta samat sanat, kivaa kun tykkäsit! Havasteen trilogia on kyllä hieno :).

      Poista
  5. Blogissani on sinulle tunnustus. :)

    VastaaPoista
  6. Minä pidin kovasti Kaksi rakkautta - kirjasta, ehkä pitää lukea nämä jatkotkin!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.