keskiviikko 5. tammikuuta 2011

"Lue kirja ja katso elokuva" -haaste

Uusi vuosi ja uudet haasteet, eikö vain? Tänä vuonna aion jatkaa viime vuonna aloittamaani kaunokirjallista maailmanvalloitusta mutta tilaa uusille kirjallisille projekteille on myös. Minä tykkään lukemisen lisäksi katsoa elokuvia joten tänä vuonna haasteenani on lukea kirja ja katsoa siihen pohjautuva elokuva. Idea ei ole omani vaan löysin sen täältä. "Lue kirja ja katso elokuva"-haaste voi siis alkaa;)



Oma tavoitteeni on lukea tänä vuonna 10 kirjaa joista on myös tehty elokuva. Arviooni kirjasta lisään myös pienen ajatuksenpätkän elokuvasta ja ties vaikka innostuisin vertailemaan kirjaa ja elokuvaa keskenään. Ideoita hyvistä kirja/elokuva-pareista saa antaa, omalla listallani on ainakin IanMcEwanin Sovitus, Sue Monk Kiddin Mehiläisten salaisuudet (jonka olen lukenut ja nähnyt ja tykännyt todella paljon!) ja Audrey Niffeneggerin Aikamatkustajan vaimo.

Maailmanvalloituksen ja elokuvahaasteen lisäksi jatkan oman kirjahyllyni tyhjennystä, eli vähän vähemmän kirjastovierailuja ja vähän enemmän lukemista omasta hyllystä.

Lähteekö kukaan mukaan haasteeseen?:)

27 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Kiva haaste! Olen juuri aloittanut oman blogin (http://lurunluvut.blogspot.com), ja viidestä bloggaamastani kirjasta sattumalta jopa kolme on sovitettu myös elokuviksi - The Duchess (Herttuatar), Notes on a Scandal (Paljastavat merkinnät) ja Eat, Pray, Love. Kahta viimeistä en ole nähnyt, mutta The Duchess oli minusta varsin mukiinmenevä filmatisointi.

    VastaaPoista
  3. Mä oon nyt tässä miettinyt jotain haastetta itsellenikin, enkä vielä ole keksinyt. Mietin sellaistakin, että olisin lukenut siltä kuuluisalta 100 kirjan listalta vaikkapa parikymmentä kirjaa tämän vuoden aikana. Mutta toisaalta tämä haaste vaikuttaisi minulle sopivalta, sillä katsottuja elokuvia kertyy minulle joka vuosi 50-100, miksen siis yhdistäisi kirjoja ja elokuvia!

    Pitäisköhän lähtee tähän mukaan! :)

    VastaaPoista
  4. Suosittelen Kazuo Ishiguron Never Let Me Go -kirjaa sekä elokuvaa. Okei, en ole lukenut kirjaa, mutta katsoin elokuvan toissailtana ja tykkäsin melkoisen paljon. Kuvittelisin siis kirjan olevan vielä parempi! Elokuva tosin taitaa ilmestyä vasta maaliskuussa täällä Suomessa.

    Toinen vaihtoehto voisi olla vaikkapa José Saramagon Kertomus sokeudesta -leffa ja -kirja. Tästä parista taas olen lukenut kirjan, mutten nähnyt leffaa :--D Olenpas hyvä suosittelemaan!

    VastaaPoista
  5. Ihan mukava haaste, minäkin tykkään sekä elokuvista että kirjoista :-)
    Viime vuodelta tulee mieleen Aavikon kukka kirja ja elokuva, molemmat oikein hyviä, samoin Kellokosken prinsessa.
    Laitanpa muistiin nuo teidän, Sanna, Luru ja Lauren, mainitsemat, ne olivat minulle vielä lukemattomia/näkemättömiä.
    Pari vuotta sitten sai monta Oscaria elokuva Slummien miljonääri, joka minustakin oli oikein hyvä elokuva, mutta oletteko lukeneet kyseistä kirjaa? Se oli minusta vielä paljon parempi, suosittelen lämpimästi.

    VastaaPoista
  6. Nyt mä löysin tämän, mistä kopioin tuon maailmanvalloitusidean! Jes! Siis, tänä vuonna aion vallata myös maailmaa kirjoja lukemalla. Jäi mieleeni aiemmin, kun luin sun blogiasi.

    Joitakin leffoja/kirjoja olen katsonut/lukenut. Hauska haaste myös tämä! Leijat Helsingin yllä tulee mieleen ekaksi järkystä leffasta ja mahtavasta kirjasta. Leijapoika voisi olla myös samaa kategoriaa. Slummien miljonääri oli yhtä hyvä kirjana kuin leffanakin. Onhan näitä.

    VastaaPoista
  7. Ihana haaste! Sen lisäksi, että luen, katson myös tosi paljon leffoja. Itse asiassa olin jo päättänyt, että luen heti kun kirjastosta saan, kellokosken prinsessan ja katson kunhan leffana tulee. Hmm...taidan tarttua tähän haasteeseen..palannen asiaan blogissani tämän tiimoilta;)

    VastaaPoista
  8. Tämäpä kiva, voisin kokeilla :)

    VastaaPoista
  9. Minä lähden myös haastelemaan. Itseäni kiinnostaisi nähdä leffasovitukset kirjoista Veronika päättää kuolla, Aikamatkustajan vaimo, Tie, Ekovuosi Manhattanilla..

    No, löytyyhän noita. Kirjat on siis jo luettu aikaisemmin. Mutta varmasti vuoden mittaan tulee luettua paljon sellaistakin, mikä kiinnostaa leffanakin. Olen huono katsomaan ensin leffan ja lukemaan sitten kirjan. Järjestyksen pitää aina olla kirja, sitten leffa. Muuten ei tule mitään:)

    VastaaPoista
  10. Mielenkiintoinen haaste. Tekisi mieli lähteä mukaan, mutta en tiedä, uskallanko. Joskus mielikuva kirjasta ja/tai elokuvasta on niin voimakas, että huono sovitus voi vesittää paljon. Toisaalta tekisi mieleni nähdä juurikin mainitsemasi "Rannalla", lisäksi katsomis- ja lukemislistallani on vaikkapa "Revolutionary Road". Ja ihanasta "Vettä elefanteille"-kirjastakin on kuulemma tekeillä elokuva.

    Jään keräämään rohkeutta. Tämä haaste ei siis ainakaan sovi pelkureille ;)

    (ja kiva, että linkitit arvontani)

    VastaaPoista
  11. kääk, jään seuraamaan haastetta, mutta en taida tulla mukaan. harrastan molempia paljon, siis kirjoja ja elokuvia, mutta kirjan haluan AINA lukea ensin. Katsoin juuri leffan "poika raidallisessa pyjamassa" - sitä on kehuttu kirjanakin, mutta en kyllä enää osaisi sitä lukea kun nyt olen katsonut leffan... mutta seuraan miellläni haasteen etenemistä, mistäs tietää vaikka innostuisinkin?!?

    VastaaPoista
  12. Itseänikin kiinnostaisi tälläinen haaste, mutta olen joutunut pettymään liian moneen elokuvaan, jotka ovat perusteneet kirjoihin, joten taidan ainakin tällä kertaa jättää väliin. Ja sitten jos olen vielä lukenut kirjan ennen elokuvaan, vertaan vain niitä kahta keskenään koko ajan mielessäni. Mutta onnea sinulle haasteeseen, jään mielenkiinnolla seuraamaan.

    Ah, noita suosituksia. Ian McEwanin Sovitus on aivan mahtava, kuten jo listasitkin tuonne. Muita olisi Virpi Hämeen-Anttilan Suden vuosi, Arto Paasilinnan Jäniksen vuosi, Neil Gaimanin Tähtisumua ja Anne Ricen Veren Vangit.
    Näitiä löytyisi, vaikka kuinka paljon lisää, mutta eivätköhän nämä nyt riittäisi.

    VastaaPoista
  13. Luru, kiitos! ja tervetuloa kirjablogimaailmaan :) Eat, Pray, Loven olen nähnyt leffana mutta en lukenut. Leffa oli minusta ihan ok, ei mikään ihmeellisempi. The Duchess kiinnostaa –siinä on näköjään muutamia lempparinäyttelijöitäni mukana. Kolmannesta mainitsemastasi en ole kuullutkaan, täytyy siis tutustua!:)

    Naakku, lähde ihmeessä mukaan! Minäkin olen sitä sadan kirjan listaa miettinyt, mutta kun siinä on enimmäkseen sellaisia painavia klassikoita joita en jaksa lukea kun muutaman vuodessa;) se saa olla minulle sellainen ikuisuusprojekti;)

    Lauren, kiitos vinkistä, laitan lukulistalleni! Jose Saramago on lukulistallani joten tuo voisi olla hyvä vaihtoehto:)

    Hanna, kiitos:) Aavikon kukan olen lukenut mutta en vielä nähnyt elokuvaa. Kellokosken Prinsessan olen lukenut ja nähnyt leffankin ja Slummien miljonäärin nähnyt vain leffana. Se pitäisi kyllä lukeakin…Kiitos vinkeistä!

    Mari A., kiva kuulla että ryhdyit maailmanvalloitukseenkin :) Leijapoika on minullakin luettu mutta leffaa en ole vielä (uskaltanut) katsoa vaikka minulla se onkin tietokoneellani. Leijat Helsingin yllä en ole lukenut saati nähnyt elokuvana, se voisi olla hyvä vaihtoehto haasteeseen. Kiitos vinkeistä! :)

    Susa, kiitos! Tervetuloa mukaan haasteeseen. Kellokosken Prinsessa oli minusta hyvä sekä kirjana, että elokuvana. Suosittelen kumpaakin:)

    Ahmu, kiva kuulla, tervetuloa mukaan vain;)

    Sonja, kiva että tulet mukaan, tervetuloa! Minä olen lukenut kirjan ja nähnyt Veronikan leffana, suosittelen molempia. Se taitaa olla yksi suosikki kirja-leffa-pareistani tähän saakka. Aikamatkustajan vaimon olen jo yli vuosi sitten muistaakseni nähnyt leffana mutta se pitäisi nyt lukea ja katsoa uudelleen sillä en enää muista elokuvasta paljon mitään.

    Ja minullakin järjestyksen täytyy aina olla kirja ensin ja leffa sitten, vaikka muutaman poikkeuksen olen joskus tehnytkin ;)

    lumiomena, uskalla vain!;) Revolutionary Road on minunkin listallani. Olen nähnyt elokuvan ja tykkäsin siitä paljon, kirja on vielä lukematta vaikka se löytyykin omasta hyllystäni. Ian McEwanin useammastakin kirjasta on näköjään tehty elokuva, juuri Wikipediasta lunttasin;) Niitäkin olisi kiva lukea & katsoa useampia!

    anni.m, minäkin haluan lukea kirjan ensin. Olen toki tehnyt muutaman poikkeuksen, mutta ei se ole sama asia ikinä katsoa ensin leffa ja sitten vasta lukea kirja. Onneksi tässä haasteessa voi lukea ensin ja sitten katsoa leffan;) tervetuloa mukaan myöhemmin!

    VastaaPoista
  14. Maria, minäkin olen useasti pettynyt elokuvaan. Olisi kiva jos haasteen aikana löytyisi hyviäkin kirjaan perustuvia leffoja:) Kiitos vinkeistäsi, kirjoitan ne muistiin. Nyt on jo niin paljon vaihtoehtoja, että tulee vaikea valita kymmentä tälle vuodelle;)

    VastaaPoista
  15. Nää ovat kyllä aina mielenkiintoisia kaksikkoja, vaikka useimmiten joutuukin pettymään... Mielestäni paras pari on Tuulen Viemää. Isona syynä on varmasti se, millaisen haasteen kirjan laajuus ylipäätään elokuvalle asettaa, mutta hahmovalinnat olivat myös aika nappisuorituksia.

    Katsoin lukemattomia kirjahyllykirjojasi ja esim. Austenin Emma on aika kevyttä luettavaa (jos et ole vielä lukenut) ja leffakin varmasti helposti saatavissa. Tässä haasteessa lukisin myös Larssonin teoksia ja katsoisin elokuvia, kummatkin ovat niin kehuttuja.. :) Niin ja tietysti Palahniukin fight club voisi olla hyvä kirja tässäkin, mikäli on lukematta.

    Uudenvuoden lupaukseni olikin blogin perustaminen, jos saan aikaiseksi, niin voisin kyllä lähteä mukaan tähän haasteeseen.

    VastaaPoista
  16. Tanja, Tuulen viemää en olekaan vielä lukenut tai nähnyt elokuvaa. Kiitos siis vinkistä:) Austenin Emman aon lukea ja katsoa leffan tätä haastetta varten, minulla on sekä kirja että elokuva hyllyssä:)

    Tervetuloa mukaan haasteeseen jos ja kun perustat blogin;)

    VastaaPoista
  17. Mä voisin kyllä kokeilla tätä, kuulostaa sen verran hyvältä jutulta. En aseta itselleni mitään määrällistä tavoitetta ainakaan vielä tässä vaiheessa.

    VastaaPoista
  18. Dodiin se on päätetty nyt, lähden mukaan! Laitankin omaan blogiini kirjoituksen aiheesta. Keräilen tässä pikkuhiljaa erilaisia vaihtoehtoja, täältäkin sain monia hyviä vinkkejä. MUTTA niin kuin varmaan arvata voit, Ian McEwanin Sovitus on minunkin listallani ehdottomasti :D

    VastaaPoista
  19. Ihana haaste. Minäkin katson paljon elokuvia joten taidan lähteä tähän mukaan. Aika monta kirja/elokuva paria olen kyllä jo lukenut/nähnyt ja tosiaan aika monesti se elokuva on pettymys, poikkeuksiakin onneksi on. Minäkin yritän lukea kirjan ensin ja katsoa elokuvan vasta sitten, mutta eihän se aina onnistu. Haasteessa varmaan teen kyllä juuri niin päin. :)

    VastaaPoista
  20. Hyvä haaste ja seuraan sitä, mutta en taida itse siihen lähteä. Haluan yleensä lukea kirjan ensin ennen elokuvaa, koska ne visuaaliset kuvat elävät niin voimakkaasti elokuvan jälkeen ja vaikuttavat lukiessa. Hyvä kirja ja elokuva yhdistelmä on tuo mainittukin Anne Ricen: Veren vangit sekä Stephen Kingin Hohto. Jane Austenin kirjoista on useita elokuva- ja tv-sarjaversioita myös.

    VastaaPoista
  21. Velma, kiva, tervetuloa mukaan!:)

    Naakku, jess! tervetuloa mukaan;)

    Kuutar, kiitos:) ja tervetuloa mukaan sinullekin!:)

    Sara, kiitos vinkeistä:) Jane Austenin Emman haluan ainakin lukea ja nähdä elokuvan, myös Ylpeys ja ennakkoluulo kiinnostaa:)

    VastaaPoista
  22. Kuulepas Sanna, tuli mieleeni sellainen, että käykö haasteeseen seuraava parivaljakko: Beatrix Potterin elämästä kertova elokuva ja hänen koko tuotantonsa sisältävä kirja, jossa on myös hänen historiikkinsa ja johdatukset jokaiseen tarinaan.

    VastaaPoista
  23. Sonja, tottakai käy! Minä en tiennytkään, että Potterista on tällainen elokuva joten kiitos siitä vinkistä:)

    VastaaPoista
  24. Tulin pistäytymään ja ilmoittamaan, että haaste on minun osaltani suoritettu ja muutaman rivinkin sain aikaiseksi kirjoittaa haasteen suorittamisesta.

    VastaaPoista
  25. Hienoa Sonja! Mulla on vielä vähän matkaa siihen, että haaste on suoritettu mutta kyllä mä ehdin ;) Käyn lukemassa juttusi blogistasi.

    VastaaPoista
  26. Sain yhden kirja-elokuva-parin haasteeseen mukaan. Intoa olisi ollut enempään, mutta näin on muu vienyt aikani. Joulun tienooseen en tohdi laskea enää mitään uutta...

    http://luenjakirjoitan.blogspot.com/2011/12/pahuus-lue-kirja-katso-elokuva.html

    Kiitos hienosta haasteesta! Muidenkin osallistuneiden vastauksia on ollut mukava lukea.

    VastaaPoista
  27. Itse olen enemmän lukutyyppiä, mutta joskus kyllä tulee katsottua kirjan pohjalta tehtyja elokuviakin. Esimerkiksi sattumalta katsoin sen Nälkäpeli-elokuvan. En tosin sitä katsoessani tiennyt, että se on kirjan pohjalta tehty. Tajusin sen vasta myöhemmin enkä ole siis itse kirjaa lukenut.

    Eräs lukupari on listalla: Help (Piiat) odottaa hyllyssä ja sen pohjalta tehty elokuva on tallennettuna. Ajattelin lukea kirjan ensin, joten siksi en katsonut leffaa, kun se tuli telkkarista.

    Eli voisin osallistua tähän haasteeseen maltillisesti siten, etten aseta itselleni mitään rajoja :)

    Tässä muuten vielä eräs kirja-elokuvapari, jonka olen lukenut.

    http://mainoskatko.blogspot.fi/2011/01/elamaa-hullun-psykiatrin-talossa.html

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.