tiistai 11. joulukuuta 2012

Luukku 11: 14 kauneinta kirjankantta

Vaikka en kovinkaan usein valitse kirjoja pelkän kauniin kannen vuoksi, ihastun kuitenkin usein kirjaan kokonaisuutena. Tekstin ja tarinan lisäksi siis kirjan ulkonäölläkin on merkityksensä. Niinpä joulukalenterini yhdennessätoista luukussa paljastan 14 omaa kirjankansisuosikkiani tänä vuonna lukemistani kirjoista:







1. Little Been tarina / Chris Cleave
2. Blad ur höstens arkiv / Bo Carpelan
3. Illan tullen / Michael Cunningham



4. Pohjan akka / Seija Vilén
5. Kansalliskirja / Turkka Hautala
6. Nälkävuosi / Aki Ollikainen



7. Elokuvankertoja / Hernán Rivera Letelier
8. Punainen puutarha / Alice Hoffman
9. Ruohonvihreää / Carol Shields



10. Nainen jonka nimi on Nathalie / David Foenkinos
11. Sprickor / Kjell Westö
12. Kirottu ajan katoava virta / Per Petterson



13. Vieras / Riikka Pulkkinen
14. Sudenmarja / Reidar Palmgren


6 kommenttia:

  1. Hassua, miten meillä onkaan erilainen kansimaku :) Itse pidän hienoina kirjankansina noista mainitsemistasi numeroita: 3, 6, 9 ja 12 :) Toki Little Been tarinassakin on sitä jotain, mutta en sitäkään pidä kauniina. Ehkä enemmän vain kiinnostavan oloisena. Toki sinä olet lukenut kirjat ja osaat yhdistää niihin kuuluvia elementtejä kansiin :)
    Musta tuntuu, että olen vähän liian kranttu näissä :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä taas tykkään juurikin värikkäistä kansista, ja esim. tuo Sudenmarjan värikäs, hiemans ekavakin kansi sopii jotenkin hienosti kirjan tarinaan. Eli kyllä varmasti mulla vaikuttaa kirjan sisältökin siihen, tykkäänkö kannesta vai en :).

      Poista
  2. Minulla taitaa olla Annin kanssa samanlainen kansimaku, pidän esimerkiksi tuon Bo Carpelanin, Little Been, Sudenmarjan ja Vieraan kantta jotenkin sekavina, tai ainakaan ne eivät vedä minua puoleeni. Sen sijaan Illan tullen -kirjan kansi on ihana, ja Elokuvankertojakin! Muita ihania tämän vuoden kansia ovat mielestäni esim. Syyspurjehdus, Vihkivedet, Kani nimeltä Jumala, Todennäköinen tarina, Kirottu Istanbul, Saari... Minulla kyllä myös varmasti vaikuttaa myös sama kuin Annilla, en ole lukenut noita alussa luettelemiani kirjoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kuin Annilekin kommentoin minä innostun usein värikkäistä kansista! Vieraan kansikin sopii tanssijansa kanssa hineosti kirjaan, ja mulla kyllä vaikuttaa aika paljon se, sopiiko kansi kirjan sisältöön. Jos valitsisin hienoimpia kansia mistä kirjoista tahansa (joita en siis ole lukenut) olisi lista varamasti hyvinkin eri näköinen ;).

      Poista
  3. Ihana idea. Ja kuten edellisten kommentoijien kanssa, niin minullakin kansimaku menee (tietenkin!) osin yhteen kanssasi, osin totta kai eri linjoille.

    Little Been tarinan kansi on kaunis ja vaikuttava. Nälkävuosi on varmaankin ihan esineenä vuoden kaunein kirja. Elokuvankertojan kannessa on ilmavuutta, josta pidän kovasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Totta kai kansimaku vaihtelee, kiva jos ollaan samaa mieltä muutamista edes ;).

      Minustakin Little Been kansi on todella vaikuttava, pidän väreistä ja asettelusta.. Värikkäät kannet vetävät minua puoleensa, mutta toki kaikkein kauneimmat ovat Illan tullen -kannen tyyppisiä, rauhallisempia. Esineenä minustakin Nälkävuosi on upea, kuten myös Kansalliskirja.

      Poista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.