tiistai 18. joulukuuta 2012

Luukku 18: Seitsemän lomakirjaa

Minä pidän matkustelusta todella paljon ja yritän aina valita matkakirjani huolella. Tämänpäiväisessä, kahdeksannessatoista joulukalenteriluukussa, esittelen seitsemän lomakirjaa. Matkakirjojen lisäksi listasta löytyy muutama muukin lomakirja, joita olen loman aikana lukenut ihan vaan kotona. Lomakirjat jäävät usein kuitenkin erityisen hyvin mieleen, ja joskus kirjoja uudelleen lukiessa on mukava muistella missä samaa kirjaa edellisen kerran lueskeli.

Seuraaviin seitsemään kirjaan liittyy jokin ihana lomamuisto:




1. Kimpassa / Anna Gavalda
Luin tätä kesän 2011 interraililla kroatialaisella merenrannalla Pulassa. Lämpöä oli 30 astetta ja minä nautin meren tuoksusta ja ihanasta kirjasta.

2. Himoshoppaajat / Sophie Kinsella
Joululomalukemiseni jo monen vuoden ajalta.

3. Geishan muistelmat / Arthur Golden
Viime vuoden virallinen joululomakirja. Aivan ihana, kaikkien aikojen suosikkikirjojeni top kolmoseen yltävä klassikko!

4. Ikuinen rakkaus / Ian McEwan
Tätä luin Riikassa viikonloppureissulla keväällä 2011.

5. Kärpästen herra / William Golding
Tätä luin myös interraililla kesällä 2011. Löysin kirjan hostellin vaihtohyllystä Italian Triestessä ja luin kirjan junamatkoilla Venetsian ja Saksan välillä.

6. Varsinainen talousihme / Sophie Kinsella
Tästä kirjasta nautin kovasti teini-ikäisenä hiihtoloman aurinkomatkalla Kanariansaarilla. Hyvää hömppää!

7. Änglar / Marian Keyes
Lainasin tämän kirjan kaverilta yläasteella, ja luin myöskin hiekkarannalla auringosta nauttien. Pidin silloin kovasti, tänä päivänä en ehkä niinkään enää innostu Keyesin kirjoista.

Minkälaisia lomakirjoja te muut muistatte?:)

8 kommenttia:

  1. Minun The Lomakirjani on Paasilinnan Isoisää etsimässä. Kirja itsessään ei ole edes Paasilinnan parhaita, mutta hauska se oli, ja ikimuistoisen siitä teki se, että luin sen ylioppilaskisojen jälkeisenä kesänä kotijokeni Tenon rannalla, kun pidin taukoa kalastelusta ja nautin eväitä lempikivelläni istuen. Niin vierähti yksi aurinkoinen viikko... Niitä lohia kannatti pyytää vaikken saanutkaan!

    VastaaPoista
  2. Carlos Ruiz Zafónin Tuulen varjo on ainkin yksi kirja, johon liittyy hyvin vahvoja nimenomaan lomatunnelmia. Olin varmaan 13 tai 14, kesäloma oli parhaimmillaan ja minulla oli kyseinen kirja kesken, aurinko paahtoi kuumasti ja söin tauotta mehujäitä samalla kun etenin Tuulen varjon kanssa... Olen lukenut kyseisen kirjan sen jälkeen pari kertaa, ja joka kerta mulle tulee hieman kesäisempi ja mukavampi olo, kiitos ensimmäisen lukukerran! Myös Potterit kuuluvat aika usein kesälukemistoon, jotenkin niistä tulee kesäinen fiilis.

    Vähän ajankohtaisempaan joululomaan sen sijaan liittyy minun tapauksessani Sormusten herra - sain sen joululahjaksi kymmenvuotiaana ja luin sitä tietysti innoissani koko loman ajan, vaikka silloin tahti vähän hitaamman puoleinen olikin.

    Olen muuten pitänyt kauheasti joulukalenteristasi, kiva kun olet jaksanut pitää tätä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos olet tykännyt kalenterista, tätä on ollut kiva tehdä :). Ja ihania kesämuistoja sinullakin, kiva kun kerroit niistä :).

      Poista
  3. Ihana aihe ja postaus :)

    Minun viimeisimmät lomakirjani oli Johanna Sinisalon Kädettömät kuninkaat ja muita häiritseviä tarinoita sekä Marko Hautalan Käärinliinat, jotka luin helmikuisella Teneriffan matkalla. Markus Zusakin Kirjavaras puolestaan saa muistelemaan parin vuoden takaista kotimaan junamatkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun kerroit omista lomakirjoistasi! Näitä on niin kiva muistella ;).

      Poista
  4. Hmm. Minulla ei ole tainnut jäädä lomakirjoja juuri muistiin. Pari kesää sitten häämatkalla luin Skiathoksen auringon alla Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville. Kirja oli ihastuttava - samoin matka:) Joululomilla luin aikoinaan Harry Pottereita (sain aina uusimman joululahjaksi) ja Jonathan Strange ja herra Norell. Fantasia sopii joulun välipäiviin hienosti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana häämatkamuisto! Uskon, että perunankuoripaistoskirja sopi hyvin juuri tuollaiselle matkalle :).

      Poista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.