torstai 6. joulukuuta 2012

Luukku 6: 19 hienoa kotimaista itsenäisyyspäivän kunniaksi

Hyvää itsenäisyyspäivän aamua! Suomen itsenäisyyspäivän kunniaksi kuudennesta joulukalenteriluukustani paljastuu 19 hienoa kotimaista kirjaa, jotka olen lukenut ja jotka mielestäni kuvaavat tai symbolisoivat jotain erityisen hienoa Suomesta, tai muuten vain antavat hienon kuvan maamme taitavista kirjailijoista. Tässäpä oma listani:







1. Seitsemän veljestä / Aleksis Kivi
2. Sinuhe egyptiläinen / Mika Waltari
3. Huojuva talo / Maria Jotuni
4. Kaksi rakkautta / Paula Havaste
5. Mielensäpahoittaja / Tuomas Kyrö
6. Missä kuljimme kerran / Kjell Westö
7. Lehtiä syksyn arkistoista / Bo Carpelan
8. Salo / Turkka Hautala
9. Harjukaupungin salakäytävät / Pasi Ilmari Jääskeläinen
10. Pessi ja Illusia / Yrjö Kokko
11. Kirjeitä kiven alle / Marja Leena Virtanen
12. Vadelmavenepakolainen / Miika Nousiainen
13. Joulutarina / Marko Leino
14. Populäärimusiikkia Vittulanjänkältä / Mikael Niemi
15. Metsäjätti / Miika Nousiainen
16. Ei saa katsoa aurinkoon / Heidi Jaatinen
17. Katoamispiste / Joel Haahtela
18. Syyspurjehdus / Johan Bargum
19. Jää / Ulla-Lena Lundberg

Vuosi sitten päätin osallistua Morren keksimään Kuusi kovaa kotimaista-haasteeseen, jonka tarkoituksena oli lukea vuoden aikana kuusi itse valitsemaa kotimaista kirjaa. Minun suunniteltu kuusikkoni näytti vuosi sitten tältä:

Sinuhe egyptiläinen / Mika Waltari
Juoksuhaudantie / Kari Hotakainen
Anna minun rakastaa enemmän / Juha Itkonen
Punainen viiva / Ilmari Kianto
Huojuva talo / Maria Jotuni
Maa on syntinen laulu / Timo K. Mukka


Olen lukenut kuusikostani neljä kirjaa, Itkonen ja Mukka jäivät lukematta. Aion kuitenkin lukea nuo molemmat piakkoin, Mukka on ihan seuraavana lukupinossani. Sinuhen lukemisesta olen todella iloinen, ja Huojuva talokin oli hieno lukukokemus. Juoksuhaudantie ja Punainen viiva (jonka kuuntelin äänikirjana) olivat sen sijaan pieniä pettymyksiä. Hauska haaste kuitenkin, ja olen hieman pettynyt itseeni etten saanut koko kuusikkoani luettua...

Nyt hiljenen itsenäisyyspäivän viettoon ja palailen huomenna paitsi joulukalenterin, myös uuden kirja-arvion merkeissä. Ihanaa ja rauhallista itsenäisyyspäivää kaikille!


8 kommenttia:

  1. Monipuolinen lista!

    Noista kuudesta kotimaisestasi minullakin on Mukka TBR-listallani. On ollut jo kauan.

    Hyvää itsenäisyyspäivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin! Minä aloittelin Mukkaa hieman eilen ja ihan hyvältä vaikuttaa ;).

      Poista
  2. Jee kotimaisia! Ajattelin aluksi, että olenpas lukenut listaltasi monta, mutta ei niitä ollutkaan kuin 3 ja puoli :D Mutta kaikista olen kuullut :)

    Mukavaa itsenäisyyspäivää Sanna :)

    VastaaPoista
  3. 9, 11, 19 <3 Oi että! Olet kyllä ahkera, kun olet saanut luetuksi Kiveä ja Mukkaa... Ehkä mulla on turhia ennakkoluuloja näitä kohtaan :)

    Itsenäisyyspäiväiloa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiveä luin lukiossa, Mukka tosiaan on vielä lukematta. Seitsemän veljestä on hieno!:)

      Samoin sinulle!

      Poista
  4. Minulla on Sinuhe vielä lukematta, mutta ehkä pitäisi sekin vihdoin lukea!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.